Hur och varför?

Det är inget bra läge att skriva blogg då man är irriterad, men faktum är att jag ÄR irriterad.

Jag är ingen idiot, har gått på universitet, kan läsa och förstår, men ingen lyckas förklara något för mig.

Den första grejen är: Hur fan kan en stad bli så trist som Stockholm blivit? Ser inte alla att det är en fake, ett slags övre medelklassgetto. Värsta segregeringen?

Jag är i princip skitirriterad hela dagarna över vad jag upplever, men skit samma, jag vill bara tillägga att alla som varit från det sk utlandet o kommer till Stockholm säger samma sak. Rent och dyrt och skittråkigt.

Ja, nu till ämnet.

Redan på sjuttiotalet då vi demonstrerade mot Barsebäck osv, så sa vi hela tiden: Vi måste minska elbehovet och konsumtionen.

Nu samma sak, men vad planeras: Elbilar, neddragning av kärnkraft, på med  vindkraftverk och solceller och vi ska FORTSÄTTA med samma galna konsumtion. Det är något som känns helt vansinnigt. Det känns som om allt är Stockholmsbaserat. Elbilar, okej om du kör från en förort o in till stan, varför du nu ska göra det? Om du bor i norra Norrland och det är minus tio, femton hela vintern, hur ska du få en elbil att funka och var ska du ladda den?  Och var ska man ladda den tex på Södermalm i Stockholm? Ska gatorna vara överfyllda med batteriladdare? Kolla hur många bilar som står på en Stockholmsgata på natten, helt fullt och alla ska ladda på natten, billigast el och bilen står.

Det är något som inte går ihop. Sedan, vad kostar en elbil? Massor med pengar, var finns de här bilarna som vi brukade köpa som kostade under femtio tusen, eller tjugo tusen. De kommer inte att finnas. Elbilar ser ut att bli den ultimata klassmarkören, precis som en glugg i tandraden.

En annan fråga: Har ni sett hur det ser ut med vindparker eller stora solcellsanläggningar? Jag antar att det måste bli sådana, snacka om fördärva naturen. Det ser för jävligt ut.

Vad är lösningen? Kanske att behålla kärnkraften ett tag till så vi hinner ställa om, men sedan måste något otroligt starkt göras med konsumtionen. Vi kan inte förbruka så mycket energi, punkt slut. Vi kan inte förvänta oss att fortsätta på samma sätt. Som jag sa, redan på sjuttiotalet så vi att vi måste förbruka mindre el, inte mer, och nu verkar vi vara beredda på att fullständigt explodera i elanvänding.

Om jag ska gå till mig själv, vad jag läser och förstår, så ser jag inte något som går ihop med konsumtionen och den förväntade elproduktionen. Jag vet inte vad som ska göras, vad är skillnaden mellan sjuttiotalet och idag. Varför konsumerar vi så sanslöst mycket mer?


 

Kommentarer

  1. Därför att vi är på väg mot den fjärde industriella revolutionen, transhumanismen, sammansmältningen av människa och maskin. Maskiner kräver el och människor gillar att konsumera. Iallafall i de rika länderna där de har möjlighet. https://www.epo.org/news-events/news/2017/20171211.html "New patent study confirms growth in Fourth Industrial Revolution technologies " Finns info på svenska också, tror Ny teknik skriver om det ibland. Det är bara att söka på nätet efter info om intelligent design och forskningen som bedrivs kring detta och om det jag tidigare nämnt.

    SvaraRadera
  2. Jag skrev fel, det ska vara AI, Artificiell Intelligens. ID är nåt annat :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg