Kamera och film och snart november

Jag köpte en ny kamera, med lite zoom. En Panasonic GX 80, väldigt fin på många sätt. MEN, en massa totalt överansträngd elektronik. En grej som jag ruttna på direkt är det här att man kan låsa och fixa med grejer på skärmen. Totalt värdelöst. I mitt fall blir det så att om jag tittar i sökaren så flyttar min näsa skärpeindikatorn så den kan hamna var som helst, vilket innebär att jag hela tiden får kolla var den ligger och flytta den. Enda lösningen blev ju att stänga av allt sådant trams. Nästa grej som retar mig är någon slags inställning som gör att man kan lägga på skärpan var man vill efter man tagit bilden. Dvs, fotografi blir liksom inte längre ett hantverk utan en maskin gör jobbet hela vägen.

Jag är så gammaldags att jag anser att en fotograf ska kunna exponera och pricka skärpan själv. Jag är inte intresserad av att kameran ska lösa allt, jag vill kunna själv som små barn säger. Idag ha rju fotografi och teknik gått så långt att man kan göra allt i kameran, man behöver inte ens ett Photoshop, jag har inte photoshop längre och det där tjatet med raw, vem använder raw, det är ju helt väck, helt meningslöst. Det stora problemet med bilder är ju skärpan, resten, typ upplösning osv är ju helt fantastiskt i en jpg,,skärpan är vad det handlar om och den måste man sätta själv.

Annars var jag på Zita och kolla in Himlens mörkrum. Fint att se på stor duk,kommer på tv på fredag, tv2.

Populära inlägg