Den långsamma intimiteten


Vinden från tre håll

Jag ligger under taket i vårt tre hundra år gamla stenhus, har öppet åt tre håll. Havet, bergen och den lilla staden. 

Det blåser, det gör det och det har kommit en liten värmevåg, 31 grader i skuggan. Jag är mest i det här rummet med tre fönster, arbetar, arbetar och arbetar, skriver, kollar, skriver och sorterar. Hela dagarna. Ibland går jag ner på gården, sopar undan lite vindruvor som nu faller till hösten. Getingarna är borta. Myggen försvinner med vinden. Det är sagolikt.

Jag ligger uppe bland vindarna och molnen då jag hör någon som knackar på dörren och sedan kommer in på gården.

Jag går ner på gården.-
-I am at the pi-pi, skriker någon.
En kärringröst från toaletten. Okej, det var ju coolt. Jag går in på andra gården tills hon är klar och sedan kollar jag in henne. En kvinna i vitt hår i sextioårsåldern. 
-Yes, I had to find a toilett, nice you have one,,,
Hon sätter sig ner i en av stolarna på gården och jag gör samma sak. 
Jo, hon var ute och vandrade och fick panik av värmen och mådde illa. Plötsligt säger hon.
-Shouldn`t you give me something to drink before I die,,,

Shit pommes fritt, jag springer in och hämtar kallt vatten och kakor,,,ja , o sedan sitter vi på gården och snackar i en timme. Hon verkar trivas och verkar inte heller vilja gå, så jag drar en nödlögn om att jag ska handla och så går vi tillsammans till affären och hon köper två små flaskor med vatten och försvinner mot busshållplatsen med sitt vita hår.

Jag går hem och tänker på intimiteten. Strömholms bilder, de små i 24/30 eller 30/40-ramar. Så bra det fungerade och varför började vi göra större bilder`? Blev vi nervösa, osäkra? De konstnärer som jobbade med fotografi kunde ju inte fotografera men de kunde göra bild och de gjorde ofta utställningar som var i formatet typ 70/100 cm. Det var liksom konst med fotografisk bas. Strömholms bilder var som bäst som intima. Jag kände att jag kanske skulle testa det intima. Sedan det långsamma, den långsamma kyssen, det långsamma knullet, den långsamma glidningen, den långsamma intimiteten. Det är något som hänger ihop med känslan och smaken, den långsamma intimiteten.


Populära inlägg