Läget?

Jag kör en gammal goding från Tyskland och Jordcirkus. Marika och Vivi.
Vacker.
De två sista dagarna har varit fina, kalla och sol.
Äntligen.
Lundell släpper lite låtar på sin hemsida. Skisser. Han har grymma texter, alltid haft. Ibland helt otroligt bra.
Hur folk kan se på Mello övergår mitt förstånd, eller Farmen eller Bonde söker osv,,det är ju direkt att idiotförklara sig själv. Jag tror det är sådant som gör mig deprimerad, att folk går på vad som helst. Troligtvis var det en illusion, men förr tyckte jag inte det var så, att folk var smartare.

Det är massa lyor till salu på vår gata. Nu börjar bostadsrätterna blekna lite i kanten. Tre mille för en etta. Det är inte okej.

Jag kollar på Fotografiska. Antingen är dom smarta eller jag korkad, massor med workshops, typ sportlovsworkshop osv, och de får ju folk till sånt som jag lär ut gratis, typ hur kameran funkar. Själv funderar jag på att lägga ner workshoppandet eftersom det är så tjatigt att få ihop folk. Jag skulle ha hållit föredrag på Fotomässan i mars men fick hoppa av det av lite personliga skäl. Synd, såg att Anders P skulle snacka. Han är bra, men jag läste om någon som var missnöjd med hans workshop, för mycket snack och för lite konkret. Jag tror man måste fatta att ha en mentor eller gå på den typ av workshop jag har, eller Anders mfl , tar ett tag att fatta. Poletten brukar trilla ner ett år efter workshopen.

Det måste bearbetas först, man måste komma till en nivå där man fattar vad som sades. En av de bästa fotolärarna i Sverige, Strömholm, sa aldrig mycket, han var, skapade illusioner som man fick testa om man kunde själv leva upp till. Att vara fri fotograf är inget jävla lego, det är ett personligt arbete där klossarna inte faller på plats direkt precis. Take some time.

När det kommer till fri fotografi och workshops så måste lärarna ha gått igenom ekluten själva. Typ David Alan Harvey, Petersen, Jag, Engström och nån till. Okej, vill du lära dig framkalla så står det på burken, men vill då nå in i dig själv,,,osv, osv,,  Det är ju också det som är grejen, att undersöka sig själv, det finns liksom ingen snabb fix, dessutom kräver det viss uppoffring. En av de bästa ursäkterna för att ta dåliga bilder är att säga " jag fotograferar för mig själv och för att det är roligt". Det är underbart men det kommer aldrig att leda någonstans. Det är först då det börjar göra ont, kostar på, tvivlen kommer, det är först då det börjar röra sig.

Instagram, börjar på något konstigt vis uppskatta det allt mer. Facebook har blivit fullständigt värdelöst. De har ju gjort om Fejan så nu når du liksom bara polare, bedrövligt, blir ingen spännvidd, är som att lyssna på sin gamla farfar hela tiden. Helt kört. På Insta kan du slå in vilket fotografnamn som helst och  se deras bilder. Jag tycker det är fascinerande, sedan kommer man ju till den slutsatsen att det har aldrig tagit så mycket dåliga bilder som i vår tid. Tekniskt perfekta, typ knulla med två gummin, helt likgiltigt, men fan vad det ser bra ut.

Börsen faller, stora rubriker,,,jaha,,,som om man hade stålar på börsen som man måste skydda.

OS i P...det har redan kantrat, ryssarna, otroligt märkligt, vilken soppa och inte blir det bättre av att cyklisten Froome ska rejsa trots att han har en pågående utredning om doping över sig. Inte kul alls. I mina ögon är ganska många i det norska skidlandslaget dopade. Vi får se, det brukar ta några år, de får tjäna sina millioner och sedan när de lagt av, åker de dit,,,sk dubbelmoral.

Vad ska vi säga om den här bloggen då? Pyttipanna??

Okej, jag läser och kollar på en massa fotografer. Alla vill hellre vara musiker. Jag med. Märkligt.






Populära inlägg