Om att fokusera

När jag kollar in Strömholms hemsida så ser man två saker väldigt tydligt. Hur fokuserad han är på bilden. Alla hans bilder innehåller en enorm koncentration. Det andra är att hela hans produktion är utan ickekoncentration, dvs allt är koncentrerat och fokuserat.

Så har det givetvis inte varit från början och det är därför jag säger till alla mina elever och deltagare i workshops att de ska sätta sina bästa bilder på ett speciellt ställe och låta resten, det vi kallar struntet, få ligga i en hög man inte tittar i så ofta. Fokusera på de bra bilderna, de bästa, skit samma om det bara är fyra, fem stycken. Det är där framtiden ligger. Struntet är döfött och det är precis det som skett med Strömholms bilder.

Hans arbete har sorterats tusen ggr, har malts ner till det bästa och sedan har printarna långsamt förändrats till det starkare, lite mer tryck i dom än förr. Det kan jag se direkt eftersom jag sett Strömholms första och nu de senaste av samma motiv.

Så det är vad det handlar om. Fokusera, gå in i materialet och sortera, sortera, välj ut och sedan bearbeta printarna tills du får dom som du vill ha. Efter tio, femton, trettio år har du ett material utan svaga punkter. Ett livslångt arbete, helt enkelt.

Populära inlägg