Porte, Contador och Aru, Kattjävel






De tre tenorerna, som de kallas i Italien, Porte, Aru och Contador, var tillsammans i sista backen. Axeln höll på Contador.
Återigen en dag med fantastisk cykelåkning.

Mr Henricsson skickade en bild från Italien där han ligger på en solstol, rödbrusig med en kopp vin eller kaffe i handen bredvid poolen. Själv hade jag långkalsonger, dubbla cykelbyxor och mössa i värsta vinden och värsta kylan då jag rullade runt på vägarna i Södermanland.

Det var en sådan här dag då kroppen sa: Ta det lugnt.
Jag vet inte om det är rätt att lyssna så, men jag tror det. Jag är pollenkänslig, trampade lätt, lagomt spinn, drömde hela tiden en dagdröm att en björn kom ut på vägen och jagade mig. Jag fick cykla som fan och den hängde på.

Lite makabert kanske, men så var det. Jag låg där och gled, kanske kom det in en sexdröm också och plötsligt, då jag tittar upp, står det en stor älg fyra meter ifrån mig. Den glor så där idiotiskt som älgar glor, troligtvis naturens mest korkade djur. Jag famlade efter kameran i backfickan, men den hade jag glömt hemma.

Jag är lite rädd för älgar, ja även för kor. Stora jävlar och en ko har faktiskt bitit mig en gång. Det har ju inte hindrat mig från att springa framför tjurarna i Pamplona ett antal ggr. Men, det är ju tjurar det handlar om där. Ännu mer korkade djur.

Eftermiddagen handlade mest om att göra kalkyler. Hur ska vi få vårt eventuella Center att gå ihop, vad ska jag avstå från, hur ska jag öka inkomsterna? Ni vet, den vanliga skiten.

En stor uggla kollar på mig. En gång i Flottsbro satte jag mig på en sten en sen vårdag. Plötsligt ser jag att en stor uggla sitter bredvid mig, den vrider på sitt huvud, som på kullager går nacken, fixerar mig med blicken i tio sekunder. Jag höll på skita på mig. Inte ens de tuffaste skinheadsen har en lika stenhård blick. No mercy, baby.

Som tur var rullade den tillbaka huvudet på kullagren och jag tackade för mig och flyttade mig fort som fan.

Djur är kul, men de ska vara vilda. Jag är rädd för alla djur, till och med kor, men tjurar går bra. Ni vet hur det är med tjurar. Man frågar bonden: Kan man gena över lägdan? Man har ju sett att det står en tjur där.
- Det går nog bra, den är snäll, men det är ju en tjur, trots allt.
Tror ni man genar? Glöm det.

Vad händer med arabländerna? Det här med dödsstraff på Mursi, helt barbariskt. Var tog den arabiska våren vägen? Det vi trodde på. Det är ju bara skit av alltihopa.

Det är lätt att förtvivla. Vi lever i en liten triangel av länder där kvinnor har något att säga, där kvinnor får säga, sedan kan allt bli bättre, men den största delen av världen verkar helt utan respekt för kvinnan.

Hemskt. Det är lätt att förtvivla.

Det regnar idag. Det brinner i brasan. Elden är nog den uppfinning som betytt mest för människan.  När jag sitter och ser in i elden ser jag ursprunget till filmen, till berättelserna, till friden. En eld är en slags trygghet, en varm famn, fylld av historier.

Kattjävel, den digitala tidningen som kommer snart. Såg en del igår. Ser mycket bra ut. Duktiga människor. Härligt.

Populära inlägg