Birgitta Nilsson. Från andra sidan.

Birgitta Nilsson

Från andra sidan


Första gången jag snackade med Birgitta, Biggan, Nilsson, visste jag ingenting om henne. Det var lite på tapeten att jag kanske skulle vara mentor, men då jag fick se hennes bilder insåg jag snabbt att det var inte att tänka på. Hon var redan inne på sitt eget spår. Jag skulle inte kunna tillföra något.


Jag fick veta att hon inte alls har fotograferat länge, bara några år. Den utställning hon nu har på Abecita konstmuseum, är hennes första och  innehåller bilder från de senaste tre åren och hon har inte hålit på speciellt mycket längre.


Birgitta var fotomodel i sina yngre år, 12 år höll hon på. Hon var och är alltså van vid fotografer, kameror och allt som hör till yrket. En gedigen fotografisk erfarenhet och ännu mer livserfarenhet.


Jag ringer upp Birgitta  och hon har sin goda Norrköpingsdialekt, för det är där hon är född och bor.

Jag frågar givetvis hur det kom sig att hon började fotografera som intensivt som hon gör nu?

"Efter jag slutade med modellandet så gick det år med andra arbeten, familj och jag fick en dotter, Felicia. Det är Felicia som är ursprunget, kanske den starkaste drivkraften till att jag började plåta själv. Hon var väldigt begåvad med kameran, 23 år,  då hon sökte och kom in på fotoutbildning i Glasgow school of art.. Hon skulle dit på hösten 2011.  Våren innan var hon i Paris, på en fest och någon tände eld på huset, en mordbrand.  Felicia var en av dom som dog i branden."


Här blir det stopp, det värsta och hemskaste som kan hända. 

Det enda jag förmår tänka är: Hur går man vidare efter en sådan sorg? 

Och det tog Birgitta några år att hitta en väg och det blev kameran. 

"Jag tänkte att nu har jag stått framför kameran så många år, levt med fotografer, så varför kan inte jag prova att plåta själv också?"


Så blev det, först naturbilder, vilket inte var hennes grej precis. Sedan testade hon av en händelse att plåta på gatan och blev besatt. Hon älskade det och därifrån har hennes fotografiska karriär tagit fart.

"Du plåtar mycket kvinnor och barn, men det som slår mig då jag ser på dina bilder är att du har ett känslomässigt, men också ett väldigt rakt uttryck, faktiskt lite osentimentalt. Ofta är dina kvinnor låsta i en position av eftertänksamhet, vilande i sig själva."


"På den tiden jag var modell så kände jag att det jobbet gav mig en kanal att uttrycka känslor. Det var nog så att jag fick många jobb genom att jag var bra på att vara känslosam. Och lite samma är det med fotograferandet. Det ger mig frihet att uttrycka känslor. När jag fokuserar så mycket som det krävs att få en bra bild så vilar jag, får en slags andra tankar." 


Min personliga åsikt om Birgittas bilder är att hon fotograferar kvinnor på ett befriande enkelt sätt, rakt på sak, nästan knastertorrt. Allt är synligt, väljer ofta att ha motivet i mitten och försöker mörka ner sidorna för att skapa en koncentration i bilden så man kommer åt att se kvinnornas känslor. Det är allvarliga bilder, även om det då och då kommer en humorbild. Det stämmer bra med Birgittas personlighet, allvar med en galen humor.


Kvinnorna blir som om de går i en tystnad och varje del av dom, kön mor, syster kompis, allt får sin tydlighet i bilden. Det är en väldigt enkel fotografi som kräver oerhörd koncentration, minsta avvikelse gör att bilden faller. Det är en Zen, en slags total fokusering.

De blir alla kvinnor i världen. Människor så som man vill se dom i all sin vardagliga, sensuella  skönhet.


Det många unga kvinnor på Birgittas bilder och frågan måste givetvis ställas.

"Din dotter, finns hon med i bilderna?"

"Jag känner att vi har en förbindelse. Hon finns med mig, speciellt då det blir svårt och då sitter hon där och  kickar på mig så jag kan gå vidare. Hon vill att jag ska fortsätta med det här. Samtidigt är det svårt för mig att svara på det. Jag har egentligen inga svar. Jag går på en känsla och det är allt."


Vi lägger på. Jag ser på en film från Abecita på youtube. Jag ser Birgitta stå och berätta om sina bilder. En lång, reslig kvinna, med ett svepande midjelångt vitt hår. En kvinna med förbindelse. Det är en vacker syn och hennes berättelse från den andra sidan är mycket berörande.




Abecita konstmuseum

https://www.instagram.com/biggan4466_/

www.birgittanilsson.com

https://www.facebook.com/birgitta.nilsson.37604


BILDER:



























Abecita konstmuseum
https://www.instagram.com/biggan4466_/
www.birgittanilsson.com
https://www.facebook.com/birgitta.nilsson.37604


Kommentarer

Populära inlägg