Jag känner mig som en hund. Läser Niklas Rådströms fina bok om Stig Claesson. Underbar, mycket öppenhjärtlig, en kärleksbeskrivning.
Känner igen så mycket. Arbetarklassjälen, arbetet, men framför allt fastnar jag för ett citat. " Gör det snabbt och dåligt". Det är ett jävligt bra konstnärligt förhållningssätt. Man kan förbereda sig länge, skaffa sig en massa kunskaper, men lika förbannat handlar det om att GÖRA det. Mycket bättre att trycka till direkt, göra det snabbt och dåligt, då kommer man i alla fall någonstans.

Annars så är det förbannat trist att konstatera att de som kommer från arbetarklass har lika svårt som alltid att acceptera och bli accepterad i kulturvärlden och helt uppenbart blir det ingen skillnad. Allt mer borgarungar blir konstnärer och allt färre kvalar in från andra än den yttersta borgerligheten. Själv har jag aldrig kvalat in och konstigt nog har jag heller aldrig velat kvala in och numera är lusten mindre än någonsin.

Jag gör min grej, jag lever mitt liv. Gör det snabbt och dåligt. Något att tänka på.

Populära inlägg