Fotografiska ledord

Naxos.Mitt arbetsrum.

I femtio år har jag levt på mina bilder. Jag har arbetat på samma sätt mest hela tiden. Haft några ledord som jag tycker jag kan skriva ner här som vägledning till någon som tycker dom passar.

Det första och absolut viktigaste är: AVSLUTA.

Alla kan börja, och börja och börja, men AVSLUTA kräver nerver.

Ett gott råd för att komma till AVSLUT är att skapa en EGEN; SPECIELL MAPP, där de BÄSTA bilderna ligger. INGA ANDRA.

REFLEKTERA över dina bilder, om o om igen. Då kan du förstå vad det handlar om.

Ledord 2. Du når ingenstans om du inte öppnar  dig för dig själv och för andra.Göm dig inte, varken fysiskt eller psykiskt. Fotografi är en mental rörelse. 

Ledord 3. Balansera innehåll med känsla. Försök att alltid fotografera känslan i det du ser, registrera känslan.

Jag brukar säga på workshops: Vad är det du känner när du fotograferar det här? Vad säger din kropp och din skalle nu? Bearbeta den känslan. Efter ett tag, några år av träning, så sker detta automatiskt.

Ja, det var väl det hela och glöm inte: Lev livet och arbeta.

Ja, det var väl detta. Sedan, bilder blir aldrig för gamla. Tänk på det och laborera med det gamla och det nya på samma gång.

Populära inlägg