Några spaningar

Några spaningar. Vi börjar med miljön. Jag tror aldrig vi kan sänka utsläppsnivåerna så mycket som man hoppas på, men vi kanske kan förbereda oss på ett varmare klimat. Räkna med att det blir varmare och planera efter det.

Det är den ena grejen. Den andra grejen jag tänker på, är efter att ha snackat med min son och andra som just kommit från Barcelona, just turismen.  Denna vackra stad där jag bott och som i så mångt och mycket är förstörd av turismen. Den massiva turismen, airnbn, Uber och allt annat gör att städerna kollapsar för dom som bor där. De äger inte sin egen stad längre och aggressiviteten vänds mot turisterna. I Barca är ju ett stort slagord på husväggarna, " Tourist, go home" och stämningen ganska elak mot turisterna.

Jag känner själv hur trött jag är på turister i mina egna kvarter. Folk är verkligen inte idioter men rollen som turister reducerar många människor till en fårskock. Mycket märkligt men så är det .

Samtidigt snackas det hela tiden om att vi ska sluta flyga allt mer. Hur tror ni det kommer att bli då 90 procent av all tursim är kineser. Det kommer att bli krig. Ta Gamla stan, denna vackra stadsdel, hur många infödda känner sig hemma i Gamla stan. Det är ju ett jävla turistgetto. Den delen av stan tillhör ju inte Stockholmarna och samma gäller kvarteren kring Nytorget och Katarina bangata,,,ett slags turistjippo som växer allt mer.
Motsättningarna växer. Mycket intressant och världen blir varmare.

Populära inlägg