Lite miljö..



Det är ett jävla tjatande på och om miljön. Det är jättebra att vi sopsorterar och håller kollen på vad vi äter och gör något åt fosilberoendet, men den här dödsskräcken som syns överallt på Fejan är ju tröttsam.

Jag gjorde miljökollen, tog bort min bil och scooter och mina tre resor till Grekland varje år. Jag konsumerar ingenting och gör i princip det mesta rätt för miljön, äter lite kött osv och lika förbannat hamnar jag på ett värde, 5, 5 ngt som enligt mätningen betyder att jag lever som om det fanns 2,5 jordklot.
Det är ju en löjlig koll. Vad ska jag göra? Sitta blixtstill hela livet och glo och dricka vatten?

Nå, det är bra att vi tar personliga initiativ, men det fattar ju vem som helt att det måste till stora strukturella satsningar. Boendet, hur värms husen? Solceller på alla hus, en infrastruktursatsning som staten tar tag i. Trafiken i de stora städerna. Givetvis gratis kollektivtrafik. Järnvägen måste byggas ut femfallt.

Styra över maten till mer vegetarisk kost. Tre stora infrastruktursatsningar.

Jag tror inte på att sluta flyga. Vad är alternativet? Ska vi sluta resa? Givetvis inte. Däremot kan man satsa enormt mycket mer på Skype osv vad det gäller möten.

Sedan, Sverige är ju verkligen ett rent land i jämförelse. Ta min grekiska ö Naxos. Och det är en ö som är som de flesta andra öar. Elen, kommer från bensindrift. Alla kör bil, jag har inte sett en enda elbil. Var fan ska du ladda den och hur ska du få fattiga greker att ha råd att köpa en elbil? Sopsortering, finns knappt. Färjorna till ön är långt mer nedskitande än de små flygplan som landar på ön. Samma gäller ju för övrigt med Gotland.

Det finns dom som tycker man ska åka tåg till Aten från Sthlm,,,ja, gör det du? Kommer att bli svindyrt och skita ner mycket mer än att flyga ner. Hur många tåg genom Europa går på koldrift och färjorna från Italien till  Grekland, jätterena saker. Det blir kolsvart varje gång de startar.

Min åsikt om det hela är att om vi inte får igång solceller så kan vi lika gärna ha kärnkraft, för massor med el måste vi ha.
Sedan konsumtionen? Det ska ner? Inte mig emot eftersom jag bara konsumerar kaffe, men om den går ner vad gör alla små affärsägare som knappt går runt idag. Kommer de att kånka och vad ska de göra?
Intressanta frågor, verkligen. Däremot ger jag inte mycket för folk som går i garderoben och sorterar och ska ge bort prylar. Fint tänkt, men saken ligger ju på en helt annan nivå. Gå in och kolla hur mycket, USA, Kina, Indien och Ryssland Australien skitar ned,,det spelar ju inte ett skit roll vad vi gör om inte deras nivåer kommer ner drastiskt.

Om jag har klimatångest? Inte ett dugg.

Populära inlägg