Lady Soul har gått bort

Lady Soul gick bort. Jag har inte haft många idoler i mitt liv. Jaques Plante, hockemålvakten i NHL, Jimi Hendrix, Brecht, Jim Marshall, fotografen, Hemingway och Henry Miller och så Lady Soul, Aretha Franklin.

Det finns saker man inte kan värja sig mot, en av dom är hennes röst. Denna helvetiska urkraft, hennes oskyldiga ansikte och vetskapen om att hon levt ett så hårt, hårt liv. Förutom att hon var svart, så hade hon all världens kamp med alkohol, droger, sjukdomar och tidiga graviditeter. Tjejen, kvinnan, Aretha har i princip varit igenom allt och det märks i sången. Det är Mississippi som dundrar fram med all kraft, med en kraft som är som honung, läkande, stark, enande.

Hon dör på min frus och min bröllopsdag. Det finns en sorg i det men det finns också en betydelse. Jag, vi, kommer alltid att förknippa vår bröllopsdag med denna fenomenala kvinna.

Tack för allt.


Populära inlägg