Måndag på en ö....

Måndag. Jag vaknar av att huset skakar. Vind, storm. Katterna jamade i natt klockan 0300 och ville in, men det går inte att ha dom inne. Det tar en timme sedan vill de ut,,, man blir för trött helt enkelt och jag försöker hålla dom så vilda som möjligt, de klarar sig bättre då. Jag har sett hur det gått för veka innekatter från Stockholms innerstad då de mött halvvilda katter på landet. Slakt och stryk har dom fått.

Kör ner till Bilbesiktningen. De kallar mig Mr Mickhael, två brudar sitter och tar emot våra besök. Den ene svarthårig och alltid halvsur, den andra blond med ett leende som elektrifierar en död säl. Idag hade hon också klätt sig sommarlikt, trots stormen. Hon tar hand om mig. Allt löser sig fint och jag visar att jag flugit och varit i Sverige då jag missat besiktningen och Mr Mickhael, no problem och så elektrifierar hon en igen och säger att Mr Mickhael behöver inte betala några böter för förseningen, och så den där elstöten igen.

Jag blir på bra humör. Min fru ringer, blir på ännu bättre humör. Hon är dyngsur, det regnar visst väldigt mycket i Stockholm.

Fikar, på Lilla Gregorious, samma gubbs varje dag, sätter mig i en glipa så jag får värmande sol och dricker en kaffe med croissant fylld med ost och tomater. Not bad at all.

Kör längs kusten, bilen skakar av de hårda vindarna. Idag är allt stängt, bara en traktor som kör på stränderna och rensar rent. Den 15 maj börjar ju den officiella turistsäsongen. 

Åker för att köpa kalkfärg, stängt, får nog vänta en vecka till innan det blir dags att måla murar. Idag är jag ganska bombad, det är ruggigt mycket pollen ute och jag blir helt körd av pollen. Det är samma som i Sverige och brukar ge sig till mitten av juni.

Köper bröd, älskar det här med att bröd har govermentprice, det borde införas i Sverige också, en limpa, en euro,,,i Zamibabwe, hade man samma sak på öl, var du än gick kostade ölen samma, och det var billigt.


Det känns skönt att jag kommit ner till en nivå med huset att jag kan börja med konsten och bilderna. Jag kan inte arbeta förrän jag har hyfsad ordning på saker och ting. Kanske därför jag alltid vill bädda sängen, för att jag får inte den rätta ron av att se en säng som inte är bäddad.

Kommentarer

Populära inlägg