Bara skönhet,,,,

 

En dag i solens skugga. Om man går en hel dag på verandan naken så måste man börja undra om man inte är i Paradiset? Jag hann dessutom med att storhandla och bada i det stora havet. HCB, är och har alltid varit‚ min stora fotografiska idol. Helt enkelt för han tar de bilder som håller längst. De är de mest humana och de berättar alltid en historia. 

Så är det för mig. 

Det finns en del artister som kanske gjort fem låtat, typ Patti Smith, och de är ändå heroes. Det är fantastiskt. Det säger något om låtarna, och artistens utstrålning. HCB, däremot, han höll på i femtio år och producerade den största mängden mästerverk jag någonsin sett en fotograf prestera.

Att man sedan inte bara kan kolla på Bresson fattar ju alla, så därför finns det en del andra fotografer som kickar, som är annorlunda.

Det är underbart. Men Bresson är som Dylan, Bach, Henry Miller och några till. Okrossbar.

Ser att Linda Skugge åker dit på en taskig kritik av en bok. Kanske på tiden? Hon var ju en av de brudarna som gjorde sig lite karriär på Lundell. Om man ser på tidens gång så har en del av dom fått smaka på det beska i tillvaron. En annan som också borde på krypa till korset är David Lagerkrantz, som skrev den värsta artikeln jag läst någonsin i en kvällstidning. Rena övergreppet, den gången handlade det också om Lundell. Mitt minne kan vara korkat, men jag glömmer sällan folk som begått övergrepp i konstens namn.

Skit samma, det är många som torskar. Paolo Roberto var också ute och seglade rejält. I en podd jag hörde alldeles nyss så sa han en del grejer som verkligen förvånar. Verkligen. 

Om man tänker på kvinnor och tänker på hur man vill att ens dotter ska bli behandlad, så kan det sällan bli fel. Jag brukar hålla mig till den tankegången. Den är inte speciellt revolutionär, men jag tror det fungerar ganska bra i längden.

Ja, explosivt ämne, eller hur? 

Nä, tillbaka till solen och verandan. Vissa dagar kring Medelhavet kan aldrig uppstå i Norden. Det kan uppstå andra dagar, andra känslor, men det finns vissa känslor och dagar som är helt bundna till de Medelhavska vindarna, solen och sältan. Så är det bara.


Kommentarer

Populära inlägg