Dagar med grått

Det som slår mig med mina gamla bilder är hur vackra människor var förr, vilka snygga kläder dom hade, vilken skön stil. Superläckert och sedan, hur lite vi hade. Vi firar jul i en etta på 32 kvm, 7 stycken. I fyra, fem dagar delar två familjer på en etta. Alla sover där man kan, på madrasser på golvet, alla barn får dela på sängarna, vi hade inget elektroniskt och ändå så minns jag det som den lyckligast tiden.

När jag blev äldre, fick egna lägenheter, kallvatten, bada i balja som på bilden. Det kändes aldrig som ett problem eftersom man inte visste och inte förväntade sig något annat. Livet var lika förbannat ett äventyr. Den stora insikten efter att ha grävt bland familjebilder sedan jag föddes och perioden strax efter kriget, är att folk alltid levt, haft kul, varit coola, saker och ting, det basala, kärlek, hat, kamratskap ändras aldrig. Det är bara kostymen som blir dyrare eller annorlunda. Kan vara värt att tänka på..
 

Kommentarer

Populära inlägg