Genberg, Klingspor och Lundberg


 Jag läser. Ia Genbergs böcker är korta, varma. Hon är bra på att beskriva stämningar och kanske det som tilltalar mig mest, en slags tid i Stockholm som jag är så bekant med. Man blir lite varm i hjärtat av att läsa henne. Kristian Lundbergs bästa bok är ju Yarden, en sann uppgörelse med klass, förnedring och litteratur. Otroligt bra. Hans senaste, som handlar om att gå ner sig i drogerna är tät, osminkad och jävligt desperat. Man kan säga att han håller sig vid liv genom att skriva. Till slut går det ändå inte och han dog ju för ett tag sedan. Boken tar ändå inte tag i mig, jag är aldrig tillräckligt intresserad av att läsa om folks droger och hur de tar livet av sig långsamt. Kanske för att jag levt tillräckligt med tunga drogare, sett helvetet och kanske inte är lagd åt det lyssnande hållet

Agneta Klingspor läser jag av en viss anledning. Jag läser om alla hennes böcker. Har alltid gillat henne och då hon kom ut med Inte skära, bara rispa skulle jag plåta henne. Tror det var någonstans i en lägenhet bakom Stureplan. Jag fick akut magont och var tvungen att lägga mig i hennes säng några timmar. Det var ett minne som alltid hängde med mig då jag träffat henne på Söders gator. 

Hon skriver så laddat, framför allt om sexualiteten som drivkraft. Hon fick mycket skit för det, kanske mest av andra kvinnor som det verkar och jag blir lika förbannad varje gång det händer. Ibland låter det som om det bara drabbar kvinnor som har en frisläppt lust. Det drabbar kvinnor mer än män, men män drabbas också. Är det inte på tiden att låta det drabba de här moralisterna som inte tycks se enda enda sexualhandling som en kraft i livet utan gömmer sig bakom massa stendöda teorier, typ postmodernismen.

Hur enkelt vore inte livet med lite bejakande av kroppen o knoppen ihop? Agneta Klingspors böcker genomgår en allt mer smärtsam vandring med åldern. Det är något jag känner igen och bejakar. Hon skriver väldigt bra och det hon skriver blir allt mer aktuellt.

Vi är verkligen inne i hjärnornas tid men de här författarna håller sig på något vis i kroppen lika mycket som i skallen. Fantastiskt fin litteratur. Alla som har ett lånekort och en dator och långt till Biblan kan låna böckerna på nätet och läsa dom på datorn, telefonen eller en läsplatta. Snacka om möjligheter.

Kommentarer

Populära inlägg