Naxos life and some about life,,,,











Days goes bye.....Funderade på en liten fotoskola.

Första frågan? Varför fotograferar man? För det är roligt, för man vill säga något eller för att man gillar de tekniska prylarna?

Välj själv som jag brukar säga.

Behöver man utrustning? Knappast. Idag räcker en mobil och helt uppenbart behöver bara de professionella med speciella krav de stora kamerorna och objektiven. Jag tror inte ens naturfotograferna alla gånger behöver sina tunga grejer.

Ps och bildbehandling? Alla de här bilderna ovan är tagna med en mobil och Iphonens bildbehandlingsprogram och sedan har jag kört de svartvita i Silver Efex pro och lagt på en film Agfa 400 som lyfter lite i dunklet. Photoshop använder jag aldrig längre.

Komma ut? Är det viktigaste? Det kan vi ju enkelt konstatera att den roll som berättare som fotografi ägt, har försvunnit. Allt mer handlar om HOME, att man plåtar där man går och står. Ingen bryr sig om fotografer som reser och beskriver. Förutom att det har att göra med det digitala så ligger det också i led med miljöns bevarande. Många fantastiska fotografer gör nu små korta filmer och de är klart mycket intressantare än deras bilder. Fråga mig inte varför? Jag tror snart boken är det enda mediet där foton kommer att fungera, men det krävs text, bra text.

HOME, där du är och vad du gör och vad du äter och lite till.

Däremot retar jag mig lite på att det mörka, det depraverade, som ofta uppfunnits i mörkrummet( Iphonen) slår så hårt men det beror väl på att medelklassen, som är de som konsumerar Insta och bilder, blir lite upphetsade då de själva oftast lever ett pisstrist, supermoraliskt liv utan snedsteg ner i moraset. Klart det då blir spännande med tatueringar medan en som jag helt klart tycker att tatueringar är bland det mest pisstrista som finns.

Nog om det. Landskona fotofestival och för första gången på fem?? år lyckas de marknadsföra sig lite och det är helt och hållet Instas förtjänst. Festivalens hemsida måste ju vara en av de sämsta som gjorts, totalt omöjlig att manövrera i. Dock, mycket bilder, men inget begrepp om folket, festen, om det var några där. Det har ju inte varit det de andra år jag varit där. I princip stendött.

Kollade Kinesen Yan Ming, som i princip har en ganska konservativ inställning till det mesta, men vars bilder ändå griper in i sin skönhet. Rolleiflex och film, så bra det fungerar. Så vackert.

Jag har köpt en bil, en Cheva, en leksaksbil med en motor som är typ gräsklippare,,,,så är det folks,,,keep it up nu.


Populära inlägg