Det tekniska vidundret

Återigen lämnar ett gäng hyresgäster huset. De har varit helt underbara, ja alla hyresgäster vi haft den här sommaren hittills har varit helt underbara. Nu en vecka i ensamhet och jag kommer åt det gula huset med sin magiska veranda. Helt underbart.
Jag läser om folk som jämför jpg med rawfiler. Jag har inga åsikter om det mer än att numera är det ganska jämt skägg kvalitetsmässigt. Det som förvånar mig, och jag inte riktigt får koll på, är att det låter som om de bearbetar raw men inte jpgfilerna, som att man tar jpgfilerna som de är,,,,jag ser ju då de jämför hur jag med en enkel kontrastdragning skulle kunna få en jpgfil att se exakt ut som den rawfil de tycker är bättre än den obearbetade??? jpgfilen.
Själv har jag sedan länge lämnat raw, kör jpg och svartvitt i kameran. 99 procent av bilderna i den här bloggboken är tagna med min Iphone 5, in i Silver efex, lite kontrast, väljer en film, oftast Agfa 400 och saken är biff. En bildbehandling som tar typ två minuter per bild, eller kanske 1 minut. Otroligt enkelt och otroligt bra. 
Jag plåtar en del med min Fujifilm 100s eller min Ricoh Gr och det är samma sak. Svartvitt i kameran, jpg, efex och det är klart. Hur enkelt som helst.

Populära inlägg