Måndag 4 jun















Marmortrappan är sval under mina fötter. Katten viker av in i buskarna. Jag vet inte vad hon gör, kanske jagar hon lite och sedan då värmen kommer så softar  hon några timmar. Polarna är på Hydra, den ö där Cohen och Göran Tunström häckade tillsammans och där Cohen skrev vackert om norskan Marianne. Tunström skrev också något vackert vid det där köksbordet han delade med Cohen. Numera bor den begåvade konstnären Henry Denander där. Han är en stor förvaltare av beatnikstilen , musiken, en musiclover, hans grejer är underbara.

Jag tänker på Hemingway, han har skrivit några stycken som format mig för livet. Ett av dom handlar om att skriva, arbeta, envisheten, solen och katterna. Ett annat  stycke handlar om hur hans flickvän kastar ut hans bokmanuskript genom tågfönstret och sedan hur han direkt bestämmer sig för att skriva om det, i bättre form. Förmågan att inte ge upp, sedan har han skrivit några av de bästa kärleksskildringarna jag läst, suggestiva och mördande klarsynta o lika förbannat alkade han ner sig och fick ta massor med elbehandlingar. Tacka fan för han sköt sig.

Det finns en grej i Stockholm som retar mig och det är att så fort någon kliver lite utanför huvudfåran som blir man lätt bortstött inom kulturen. Jag tycker inte alls man behöver tycka lika, tror på jävligt olika. Allt behöver ses från olika vinklar.

Igår tänkte jag bada men det gick inte, stormblåst och för kallt i vattnet, man börjar bli som grekerna. Det är lagomt att börja bada i slutet av juli.

Nog om det.

Jag ska hämta min nya scooter idag. Och köpa en snygg hjälm. Grekerna kör ofta med hjälmen på armen, hänger över armbågen som en handväska och då Herr Dimitris åkte fast o hamna i rättegång så frågade domaren: Herr Dimnitris, varför har ni inte hjälmen på huvudet där det den gör nytta istället för på armen?
Då svarar Herr Dimitris: Käre Domare, jag har kört omkull två gånger i mitt liv och jag slog aldrig i huvudet men skrapade mig rejält på armbågen så därför har jag hjälmen på armen.

Greekstyle, kalimera.


Populära inlägg