Respekt

Atens flygplats. De unga männen.

Läser Fotosidan, det är snack om hur man får bära sig åt på gatan. Att plåta är till viss del att tjuva bilder. Så är det o så ska det vara, men ibland blir jag så jävla less på fotografer som envisas med att hävda RÄTTEN att fotografera. De säger: Jag har juridisk rätt att plåta här och det kan ju stämma, men det finns något som heter RESPEKT också, att ta ANSVAR för sina bilder.

Jag läser om en historia där någon sitter och gråter med någon annan på en gaturestaurang. Då sticker en helt okänd människa fram sin kamera och tar obedd några bilder. Tro fan att människan som blir plåtad blir irriterad. Tro fan att jag skulle bli skitirriterad om någon kommer fram och tar bilder av mig utan att presentera sig. Kliver fram och tar bilder då jag tröstar mitt barn osv,,vad är det för stil att hålla på så. Det är ju ren förbannad idioti och ännu mer korkat är det att försvara beteendet.

Det finns fotografer som varje dag går på gatan, tar bra bilder ibland, men aldrig ger något tillbaka. De publicerar sina bilder på nätet, varför vet jag inte riktigt, det är svårt att förstå varför de fotograferar överhuvudtaget, vad de vill berätta, mer än att de sett en kufisk situation.

RESPEKT, ANSVAR, säger jag bara. Sluta snacka om det juridiska för i så fall är jag helt för att man stänger av rätten att fotografera på gatan, utan att man i så fall måste etablera sig själv i situationer, ge något, vara närvarande.
Nog om det.

Populära inlägg