Workshop 8-11 sept






26 juni
Naxos

Om en månad fyller jag 68. Ett heligt årtal. 1969 for jag till Paris, 68 var demonstrationerna, upproren. Jag kom llite för sent, skulle bli modefotograf. Tror jag hade blivit en hyfsad sådan om jag fortsatt, men jag sökte mer frihet, ännu mer frihet.

Bresson var den förste att frigöra mig. Hans makalösa bilder fick mig att byta inriktning. Gatorna blev mitt mål, sedan kom Eugene Smith med projekten och Don MacCullin med ännu mer projekt och sedan fortsatte det.

Det är en fantastisk morgon i Monitisia, eller Rachi som det också heter. Hjärtat av Trageadalen, den bördiga dalen och Halki, den gamla huvudstaden i Naxos. Det är här jag bor, på klassisk mark.

Jag öppnar alla fönster och får korsdrag, ser hur himlen har små moln och vinder drar i de små molnen, tar mobilen, går ut och tar några bilder. Fotografi är så mycket att göra det nu, då du ser grejen, inte senare, man måste vara fri att agera.. Fotografi är frihetens konst, men också väntans. 

Det gäller att frigöra sig mentalt och fysiskt. Igår fick jag ett jobb, ska plåta Halki i svartvitt till en mosaik på en vägg. Gick ut vid sjutiden på kvällen, efter en kvart gick jag hem igen. Sjöblöt av svett, typ 32 grader och inte en människa ute, gick ut igen vid halv nio, bättre men dött.

Det är så det är, väntan och frihet.

Jag älskar att plåta med mobilen, vilket fint vapen och så snabb. Jag kollar på David Alan Harvey, nu är han trött, mycket party och allt plåtas med mobilen. Jag ska försöka förstå hur man lägger händelser efter varandra som film, kan vara ett bra uttryck.

Nu lägger jag upp sista varningen. 
WORKSHOP DEN 8 - 11 SEPT..NAXOS, STREET , VI SNACKAR OM ALLT. 
SISTA ANMÄLNINGSDAG DEN 1 JULI. 
VI BOR OCH ARBETAR I MITT HUS. 
MAX FEM PERSONER. 
PRIS: 5000 KR. 
ANMÄLAN TILL   MICKEBERG@HOTMAIL.COM

Så var det gjort..


Det drar ihop sig tll sommar. Läser en del, har kommit tillbaka till läsandet. Det är viktigt att läsa, som komplement till datorerna. Inser att det inte bara handlar om läsandet, det handlar också om den frid man får i kroppen då man läser.

Vårt hus i Monitisia är till uthyrning i september och halva augusti,,,www.monitsia.blogspot.com


Planket går av stapeln den 26 augusti. Kul, då är jag hemma en sväng, och sedan är det ju Gnesta i år igen, fast egentligen tycker jag ju att den som inte varit i Arles borde åka ner och kolla in en gång. Det är inte bara bilderna, utan stan och stämningen som är den stora grejen,,

Populära inlägg