Skogsnäs




















Jag tänkte köra en serie gamla projekt. Jag börjar med Skogsnäs. Jag reste dit någon gång i början av 80-talet, tillsammans med journalisten Stefan Lundström. Skogsnäs bestod då av ett tjugofemtal vuxna och lika många barn. De hade egen skola och försökte driva sitt jordbruk ekologiskt och helst utan banklån.
Jag stannade i Skogsnäs, reste fram och tillbaka, i två år. Det blev en bok, en katalog, några radioprogram, en film och en utställning som plockades upp av Riksutställningar. Det ledde till att
vi turnerade flera månader med en stor utställningsbuss, rockband, besökte skolor, fritidsgårdar och stod på torg och ödegårdar med vår turnerande utställning.

Jag fick traktamente för första gången i mitt liv,hade en hyrbil, en italiensk sportbil som var totalt värdelös i den norrländska kylan. När vi lämnade tillbaka den till hyrfirman hade jag kört slut på skrotet och det blev en viss palaver om hur man kunde köra slut på en bil så fort.

Populära inlägg